Weet u wat ‘kipconcepten’ zijn? En waar ‘reguliere kip’ voor staat? Ik wel, ook al kostte het me tijdens een bezoek kortgeleden aan een kippenslachterij enige moeite om deze termen te doorgronden. Aan een manager van de vleesverwerker had ik gevraagd welke soorten pluimvee er in...

Woordvoerders zijn er in vele gedaantes. Die van de Persgroep zijn erg vriendelijk. Relaas van een poging tot klant worden van het AD editie Rotterdam. “Het is vrijdagmiddag hè, ik denk dat ze allemaal op een terrasje zitten.” Ik ben gek op regionale kranten. Of nog...

Ik heb 23 jaar voor RTL Nieuws gewerkt, als verslaggever, en als anchor van het Half Acht Nieuws. Ik ben ook al vijftien jaar dagvoorzitter. Ik heb verslag gedaan van oorlogen, politieke drama’s en menselijke drama’s. Ik heb voor zalen met duizend man gestaan en...

Voor veel mensen is het geven van een presentatie een nachtmerrie. Tik op Google ‘presentatie- of spreekangst’ in en dan blijkt dat spreken in het openbaar behoort tot de grootste persoonlijke angsten van mensen. En toch wordt dat steeds vaker van managers gevraagd. Prachtig als...

Hoge bomen vangen veel wind. Onze opdrachtgevers, veelal gerenommeerde merken, weten daar alles van. Waar het publieke debat tien, vijftien jaar geleden vooral werd aangejaagd en ondersteund door traditionele media, is door de komst van social media iedereen – in meer of mindere mate –...

‘Het begint met de boodschap’. Of het nu een media-, issue- of ambassadeurstraining voor key-medewerkers is, altijd begin ik met deze insteek. Klinkt dat logisch? Toch merk ik telkens weer dat met name de nieuwe woordvoerders, de key-medewerkers die zich graag willen opwerpen als merkambassadeurs,...

MessageLab.nl is live! Vol trots presenteer ik dit nieuwe label, onderdeel van PR-bureau NewsLab. MessageLab traint medewerkers en woordvoerders om hun boodschap beter over het voetlicht te krijgen. ‘What’s new?’ hoor ik je meteen denken. Het nieuwe zit ‘m vooral in de volgorde ‘medewerkers en...

De commercieel directeur van Parkmobile liet een zeer slechte indruk achter bij Kassa. Hij wilde uitleg geven over 'vergeten parkeeracties’ maar in plaats daarvan kwam hij bij de kijker over als een kille, weinig empathische man. Een storm van kritiek volgde! Echter een week later...

Soms lijkt storytelling meer het doel dan het middel te zijn om een boodschap krachtig over te brengen. Want hoe authentiek en eerlijk kan een verhaal zijn als commerciële drijfveren een rol spelen? Het publiek prikt hier feilloos doorheen. We hebben allemaal een ingebouwde ‘bullshit filter’: een innerlijke stem die je waarschuwt als iemand je probeert te bedonderen.