MessageLab traint de nieuwe woordvoerders

MessageLab.nl is live! Vol trots presenteer ik dit nieuwe label, onderdeel van PR-bureau NewsLab. MessageLab traint medewerkers en woordvoerders om hun boodschap beter over het voetlicht te krijgen. ‘What’s new?’ hoor ik je meteen denken. Het nieuwe zit ‘m vooral in de volgorde ‘medewerkers en woordvoerders’. Want MessageLab richt zich vooral op het trainen van key-medewerkers van grotere ondernemingen die we opleiden tot merkambassadeurs, de categorie nieuwe woordvoerders.

Content delen
De regie over en inhoud van de communicatie is naar mijn idee altijd het primaat van de afdeling Communicatie. Zij bouwen het message house, schrijven de corporate story en formuleren de merkwaarden. Het gaat erom die content te delen. Niet alleen met de officiële woordvoerders, maar ook met potentiële merkambassadeurs.
Maar die moet je wel eerst selecteren. En daarin is een belangrijke rol voor HR weggelegd. HR weet wie de high potentials zijn, kent hun skills en weet of ze enthousiast zijn over hun merk en in hoeverre ze daarover nu al communiceren en zo een bijdrage leveren aan de corporate reputatie van hun werkgever.

Natuurlijk communiceren de key-medewerkers nu ook al met hun omgeving. Ze zijn niet voor niets ‘key’. Dat doen ze via hun eigen social mediakanalen, maar ook rechtstreeks, in gesprek met klanten, toeleveranciers en stakeholders. Maar de praktijk leert dat ze dat meestal naar eigen inzicht doen en lang niet altijd langs de lijnen die zijn uitgezet door Communicatie. Dat is zonde! Als sleutelfiguren binnen je bedrijf enthousiast zijn over hun merk, geef ze dan ook de juiste content, facts & figures, richting én de vaardigheden om die trots zo optimaal mogelijk uit te dragen.

Samenwerken met HR
Dat lukt alleen als Communicatie en HR nauw samenwerken: Communicatie zorgt voor de juiste content en geeft de communicatiekoers aan, HR selecteert. MessageLab zorgt er vervolgens voor dat key-medewerkers al die informatie op een pakkende manier kunnen doorvertellen. Zo kweken we samen merkambassadeurs die trots over hun merk kunnen communiceren, maar we leren deze nieuwe woordvoerders ook om op de juiste manier alternative facts te weerleggen of indien nodig de discussie aan te gaan. We laten ze nadenken over hun eigen verhaal en leren hen dat ze te allen tijde een brug naar dat verhaal kunnen slaan.

Dus directeur corporate communicatie, maak een afspraak met je HR-collega en steek de koppen bij elkaar. Want voor jullie snijdt het mes aan twee kanten: samen geven jullie een extra boost aan je reputatiebouw en jullie krijgen er tegelijkertijd mondigere medewerkers voor terug.
Echte merkambassadeurs die op basis van message house, merkwaarden en corporate story beter begrijpen welke kant hun onderneming of merk opgaat. En met de vaardigheid om die kennis trots, enthousiast en consistent door te vertalen.

Hans Ekhart
Trainer van MessageLab